Orvesto presenterar sina poddsiffror för perioden T2 2019

Orvesto presenterar sina poddsiffror för perioden T2 2019

Nu har Kantar Sifo släppt sina senaste siffror från sin postala enkät Orvesto Konsument, undersökningen genomfördes under perioden maj-augusti 2019. I undersökningen frågar Kantar svenskar om deras medie- och konsumtionsvanor, däribland poddlyssnande. Dessa svar sammanställs i en databas där man kan korsköra olika medier med målgrupper och konsumtionsvanor när man skall planera sina medieköp.

I denna andra delmätningen från ORVESTO Konsument 2019:2 redovisar vi räckvidder för 46 av Sveriges största podcasts. Under sommarmånaderna (när denna mätning är genomförd) kan vi traditionellt se att konsumtion av podcastslyssnande ökar.

Sedan 2015 har vi kunnat följa en stadig ökning av podcastmarknadens utveckling i ORVESTO Konsument. Och ökningen av det generella lyssnandet på poddar fortsätter stadigt uppåt. Jämför vi utvecklingen 2019:2 med förra mätningen (2019:1) ser vi en ökning på strax under 9 % på veckolyssning. Tittar vi på veckolyssnandet för ett år sedan (2018:2) ser vi en mer betydande ökning på 24 %. 1 966 000 människor eller 25 % mellan 16-80 år lyssnade på podcast under en genomsnittlig vecka under sommaren.

Majoriteten av de som lyssnar på poddar veckovis säger att de regelbundet lyssnar på mellan 1-5 stycken podcasts (69 %). 20 % av veckolyssnarna säger att de lyssnar regelbundet på fler än 6 stycken poddar. I snitt lyssnar en veckolyssnare på ca 4 podcasts regelbundet. Cirka 60 % av lyssnarna prenumererarar på sina podcastsavsnitt.

Ta del av listan här.