Acast har certifierat sig för IAB Podcast Measurement Technical Guidelines 2.0

Acast har certifierat sig för IAB Podcast Measurement Technical Guidelines 2.0

Acast har mottagit IABs kvalitetscertifiering – “Tech Lab Podcast Measurement Compliance” – som försäkrar att Acasts användare mäter enligt IAB senaste poddstandard

Acasts team av dataexperter har under de senaste sex månaderna granskat hur podcastlyssnandet mäts globalt för att säkerställa både att de mäter på så progressivt och rigoröst sätt som möjligt. Acast var ett av de första podcastbolagen i världen som var med och införde en global lyssningsstandard vid lanseringen av Poddindex, de har arbetat tätt ihop med IAB för att ta fram de nya riktlinjerna i Podcast Measurement Technical Guidelines 2.0.

Acasts VD Ross Adams säger: ”Under de senaste fem åren har vi arbetat med tusentals poddar och deras lyssningsdata. Vi har har flera hundratusentals lyssnare i vår egen app och sett vad som fungerar samt vad som inte fungerar när det kommer till podcastmätning. Vi samarbetar med tusentals premiumannonsörer över hela världen och vi förstår att det finns ett stort behov kring att kunna erbjuda en transparent och noggrann mätningsmetod för att vi ska kunna fortsätta bygga förtroende och skapa ännu fler intäkter för våra publicister och poddkreatörer.

Genom en omfattande forskning som vi har gjort, har vi kommit överens om att IABs mätningsmetod är exakt vad branschen behöver. Nu har vi blivit certifierade enligt den nya mätmetodiken 2.0, och det är ett otroligt viktigt steg för den globala podcastindustrin. Acast är i en unik position genom att vi är plattformsagnostiska och vi verkar i fler länder än något annat podcastföretag. Vi ser det verkliga behovet av en konsekvent global mätningsstandard som kan skapa förtroende, inte minst för våra internationella publicister och poddkreatörer som har lyssnare över hela världen. Jag ser fram emot att se hur dessa nya processer kommer driva branschen framåt och öppna upp för ännu större investeringar från annonsörer.”

När Acast lanserades 2014, var man banbrytande genom sin innovation av dynamisk annonsering inom podcast, vilket innebär att annonsörer inte längre behöver “bränna in” sina annonser i avsnitten. Idag finns Acast i 10 länder och är värd för drygt 7000 poddar och har hundratusentals lyssningar i sin egen app. Idag står Acasts poddar för över 150 miljoner månatliga lyssningar över hela världen.

Poddindex arbetar med att gå över till IAB 2.0 guidelines till 2020. Acast är först ut på Poddindex med att bli certifierade av IAB.

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håll koll på vad som händer i den digitala världen genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. I och med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs gärna våra riktlinjer för hantering av personuppgifter.

{{ errors }}