Annonsering i poddar förväntas fördubblas till 2022

Annonsering i poddar förväntas fördubblas till 2022

WARC har analyserat poddmarknaden och de beräknar annonseringen i poddar kommer omsätta 1,6 miljader US Dollar 2022, vilket motsvarar 15 miljarder kronor

Rapporten är intressant även för oss på den svenska marknaden och det vore spännande att få samma analys om användande, annonsomsättning samt en prognos för annonseringen 2022 i Sverige.

Några intressanta take aways från rapporten

- Pronosen för andel annonser i poddar i ljudmediet 2022 beräknas till 4,5 procent, upp från 1,9 procent 2018

- 22 procent av amerikanerna lyssnar på poddar varje vecka i USA, som motsvarar 62 miljoner amerikaner

- 33,5 procent lyssnar på poddar varje månad månad över hela världen

- 41,7 procent av annonserna är dynamiska - det vill säga konstant utbytbara som inte ligger i podd - vid nedladdning/lyssning

- 53 procent använder YouTube för att lyssna på sina poddar, jämfört med 28,8 procent som kommer via Apple och 28,3 procent via Spotify

- 78 procent har inget emot annonser som ett sätt att att finansiera poddinnehåll

Läs hela rapporten här 

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håll koll på vad som händer i den digitala världen genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. I och med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs gärna våra riktlinjer för hantering av personuppgifter.

{{ errors }}