Spöktimmen var veckans raket på Poddindex under vecka 34

Spöktimmen var veckans raket på Poddindex under vecka 34

Vi passade på att fråga Acast och Spöktimmen om podden som drog trafik mest trafik under V 34

Spöktimmen ökade 117 procent vecka 34, vad var det för ämne som drog trafik?

Spöktimmen har länge varit en av Sveriges största Crime-poddar. Med ett kort uppehåll under maj lanserade Jenny Borg och Linn Larsson “SPÖKSOMMAR”. En sommarsäsong med ämnen som "I havets djup", “Kidnappningar" och “Stalkers". Förra veckan var det Spöktimmens säsongsavslutning för sommaren och då pratade dom om demoner, som enligt Jenny och Linn varit ett efterlängtat avsnitt från lyssnarna som själva röstat fram detta som ett av fem ämnen vi skulle prata om under sommaren. 

Avsnittet blev en härlig mix av true crime, övernaturligheter och längre berättelser – något vi blev väldigt nöjda med! - Säger Jenny och Linn, Spöktimmen 

Kan ni berätta mer om Spöktimmen, vilka är det som poddar och vad handlar den om?

Spöktimmen är den här magiska timmen mellan 00-01 när allt läskigt sker. Tanken är att podden ska kännas som att ett kompisgäng sitter runt en brasa och berättar det läskigaste de vet; allt från mördare, sekter och kidnappningar till konspirationsteorier, mysterier och spöken.  

Programledare är bästa vännerna Linn Larsson och Jenny Borg som träffades 2012 när båda pluggade journalistik och medieproduktion vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Två år senare startades radioprogrammet Spöktimmen som hösten 2016 blev till en podcast. 

Kan ni se att lyssnandet ökar över tid på era poddar?

Både penetrationen och frekvensen har ökat från 2015, dvs fler lyssnar på podcast och dom som lyssnar gör det oftare. Ur ett innehållsperspektiv så har Acast bibliotek ökat kraftigt på 4 år och idag har vi över 600 svenska poddar och 2500 poddar globalt - vilket genererar över 2 000 000 000 lyssningar under Acast historia. 

För alla annonsörer, hur kan man skapa bra annonssamarbeten via poddar?

Genom att samarbeta med poddskaparen! Förena varumärket med poddskaparens tonalitet och värderingar. Låt humor och transparens vara en naturlig del av samarbetet. Glimten i ögat kommer man långt med! På acast hjälper vi till att utforma samarbetet (och glimten!)

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håll koll på vad som händer i den digitala världen genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. I och med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs gärna våra riktlinjer för hantering av personuppgifter.

{{ errors }}