Det är återigen tydligt att Internet används både för nytta och nöje bland svenskar i alla åldrar. När Internetstiftelsen nu sammanställt den årliga rapporten över hur svenskarna använder internet 2022 framgår tydligt att fler än någonsin använder nätets tjänster dagligen i sin vardag.
Andelen som använt strömmande tjänster för musik eller poddar ökar, under 2022 har 23% av svenskarna minst en gång i veckan lyssnat på poddar. Något fler kvinnor än män lyssnar på podd, 46% mot 41%.
Drygt 1 av 10 använder dagligen strömmande poddtjänster. 4 av 10 har använt någon strömmande tjänst för poddar under året.
90-talister använder digitala och strömmande tjänster för podd, tv, film/serier och musik mest av alla. Fler än 7 av 10 har lyssnat på poddar under året.
Därefter följer svenskar födda på 1980-talet, 1970-talet och 00-talister.
Det finns en uppsjö av poddar att ta del av, inom en mängd genrer. True Crime lockar stor publik och poddar som Fallen jag aldrig glömmer och P3 Krim har konstant många lyssnare vecka för vecka. Med detta ljudformat möter lyssnarna poliser, förövare och brottsoffer och får en fördjupad inblick i uppmärksammade brottsfall.
Intervjupoddar och pratpoddar är fortsatt populära och inom den genren ser vi tillväxt i form av allt fler poddar att välja bland. Många är de som vill komma nära sina idoler och genom att lyssna till dem skapas en närhet som är svårslagen.
Rapporten Svenskarna och internet är en årlig studie av svenska folkets internetvanor som utförs av Internetstiftelsen, en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation som också ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Men denna årliga studie delas fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas vilket kan ge förutsättningar till att digitaliseringen av det svenska samhället och näringslivet sker på välinformerad grund.