Mediafacts är en tjänst som tillhandahåller transparent, kontrollerad och aktuell fakta som bygger på flera datapunkter från Kantar. Plattformen är för dig som vill följa trender, konkurrenter, planera medieköp eller bara ha koll på den svenska mediemarknaden. Med fokus på räckvidder, upplagor, webbstatistik, målgrupper och prisinformation är det ett naturligt steg att bygga in ett index för podcasts.
Indexet i Mediafacts kommer liksom poddindex.se att vara publikt, så att alla som vill kommer åt den publicerade datan.
Poddindex är fortsatt en granskad och validerad mätvaluta för poddar anslutna till listorna, och listorna är säkerställda så att de är korrekta enligt de mätregler som Poddindex tekniska kommitté efterlever.
Podcasts mätvaluta
Alla som arbetar inom branschen har kunnat referera till denna gemensamma poddvaluta med måtten teknisk medieräckvidd och lyssningar sedan lanseringen av Poddindex 2018.
Poddindex mäter teknisk medieräckvidd som räknas samman för alla episoder (hela mediekataloger) och styrs också av 60 sek lyssnat/nedladdat enligt regelverket.
Då hela mediekataloger uppdateras veckovis kan man inte säga att veckoräckvidden avser avsnittsräckvidd.
Podcasts har dessutom olika utgivningsfrekvens, det vill säga att det släpps olika antal avsnitt under olika typer av perioder. Många podcasts släpper ett nytt avsnitt varje vecka, men vissa släpper både en kort version och en lång version under en och samma vecka. Detta är något vi i Mediafacts kommer att belysa mer tydligt i framtiden, när vi vidareutvecklar funktionerna i mediafacts.se.
Vad händer med Poddindex.se?
Webbplatsen poddindex.se finns kvar under en övergångsperiod men har begränsningar och kommer inte att vidareutvecklas ytterligare.
När Poddindex i Mediafacts är till belåtenhet kommer vi att använda oss av redirect från poddindex.se till Mediafacts öppna index-sida. Som användare av Poddindex kommer man därför inte att direkt påverkas annat än av ny layout.