Trendspaning inför poddåret 2021

Trendspaning inför poddåret 2021

Vad tror experterna om poddkonsumtionen för 2021?

De anslutna på Poddindex har delat med sig av en hel del spännande trendspaningar.


Mattias Björkman, affärschef för podcast på Bauer Media Audio och Ordförande för Poddindex Tekniska Kommitté, tror att podd-Sverige kommer att fortsätta präglas av ett starkt öppet ekosystem med hög tillgänglighet.

Poddar är troligtvis ett av de medier med högst tillgänglighet just nu. Det sker en säker men långsam trend mot ökad fragmentering av marknaden. Dels fler plattformar och aktörer, men också betalning vs. gratis tillgänglighet.
Håll koll på den breda publiken som lyssnar på podcasts, vilka de är, varför och i vilka situationer de lyssnar.


Josephine Forssjö, nordisk innehållschef på Acast, ser att Mediehusen satsar på poddar 2021;

Vi ser även att Mediehusen är på bollen med full kraft i 2021, många av Acasts premium partners som SVD och Aftonbladet, Kvartal, Breakit och Dagens Industri vet att podd är det bästa sättet att nå läsarna och prenumeranterna ‘on the go’, med matnyttig och djupdykande innehåll. Nu blir det åka av när journalisterna får skapa på riktigt, och med det sagt: riktigt bra, viktigt innehåll.


Karolina Roslund, VD på Perfect Day Media, säger att lyssnaren kräver ett välproducerat relevant och berörande innehåll som de etablerade poddarna mejslat fram under många år.

Profildrivna poddar kommer ha en fortsatt stark och dominerande ställning. Vi ser dock hela tiden hur mediet förändras, utvecklas och transformeras; detta kommer märkas i flera otraditionella grepp som till exempel kortpoddar, dramatiserade poddar och kortare poddserier.


Vilka ämnen trendar uppåt i poddar 2021?

Stor trend att producerade ämnespoddar växer med specialintressen som fotboll, mat, bakom kulisserna, krim men också existentiella frågor och mindfulness samt miljö, ekonomi och samhälle som en följd av pandemin.
Den som först lyckas lansera en välskriven dramaserie i poddform kommer få stort genomslag. Vi kommer se många nya formatpoddar segla upp inom en rad ämnen. Allting handlar till syvende och sist om hur bra innehållet är.


Josephine Forssjö, upplever att törsten efter True Crime inte kommer att släckas i år, formatet kommer förändras något i form av mindre fokus på själva mördandet. Mer energi investeras i riktigt spännande och sanna berättelser som blir drivna av hög nivå på produktion, idéskapande och manus.

Allt tyder på att intresset för podcasts kommer öka under året – både i form av nya kreatörer som väljer att förverkliga sina poddidéer till nya lyssnare som hittar till mediet. Människor suktar mer än någonsin efter eskapism, sällskap i öronen och efter godhjärtat innehåll.

Den globala pandemin har förändrat vårt sätt att tänka, agera och leva. En kris i den här omfattningen leder många gånger till ett ökat intresse kring existentialism och vi människor söker oss ofta till mer religiösa och spirituella sammanhang där strävan efter någonting större och meningsfullt ligger i fokus. 
Ett bra exempel inom Acasts nätverk är Agneta Sjödins nya podcast Så in i själen, som på mindre än en månad hade närmare 150.000 lyssningar och som har attraherat en ännu mer mogen lyssnare. I podden möter hon kända svenskar för att höra mer kring deras egna själsliga resor med målet att inspirera lyssnaren att våga få kontakt med sitt inre och bygga upp en kärleksfull relation till sig själv och sin omgivning.
Ett annat skifte som sker i branschen är att våra kreatörer kommer börja lägga ännu mer tid, energi och kärlek på att ta fram ännu starkare, tydligare och mer och välutvecklade format som ger något till lyssnaren. Kreatörer och produktionsbolag kommer investera mer och lägga allt fler resurser på själva produktionen.


Vilken typ av innehåll skapar genomslag i år?


Josephine Forssjö fortsätter:

Eftersom vi ser ett ökat sug efter humor på Poddindex tror vi att fler komikers alter egon kommer börja starta poddar. Vi ser på våra andra globala marknader allt fler fiktiva och komiska personligheter få liv i poddform, ett bra exempel är den prisbelönta Acast-podden Dear Joan & Jericha – som drivs av två politiskt inkorrekta samt fiktiva medelålders tanter som har en rådkolumn där de varje vecka läser upp insändare i form av frågor och dilemman, svaren de ger är totalt opassande och därmed hysteriskt roliga. Detta hoppas jag mer på i Sverige med tanke på att vi ser ett behov av att skratta mer med hjälp av podd!


Mattias Björkman;

I bredden kommer det att vara olika former dokumentärer. I spetsen någon eller några podcasts som inte startats ännu men som görs av engagerade kreatörer som brinner för just den produkt de vill göra.


Anna Johansson, analytiker på Sveriges Radio, reflekterar över att rutiner har rubbats, men hittats tillbaka och som helhet fortsatte poddlyssningen att öka, och det fortsätter under 2021. Ljudmarknaden är fortsatt het och det kommer att påverka bransch-kartan. Både med de konsolideringar och planer som redan är på plats som kommer att realiseras, och att nya aktörer dyker upp från olika håll och verksamheter.

Sportinnehåll kan vara något som blir aktuellt under 2021, oavsett om stora evenemang genomförs som vanligt eller ej. Och beroende på världsläget kanske det finns utrymme för att ytterligare utveckla både innehåll och format kring nyheter. produktioner kring true crime fortsätter troligen att vara populära och utvecklas ytterligare.
Produktioner kring true crime fortsätter troligen att vara populära och utvecklas ytterligare.



Vilka podd-uppstickare ska marknadsförare hålla koll på 2021?

  • Ursäkta
  • Hundåren
  • Somna med Henrik
  • Recept, Tack!



Veckans Brief lyfte dessa spaningar i en artikel den 28 januari 2021.