Poddindex årsrapport 2019 lanseras

Poddindex årsrapport 2019 lanseras

Vi släpper nu en andra utgåva av Poddindex årsrapport som visar hur utvecklingen ser ut för några av Sveriges mest populära poddar. Nytt med denna årsrapport är att vi har med jämförelse i den tekniska räckvidden från föregående år (2018). Därtill kompletterar vi med insikter om poddlyssnande som mäts genom ORVESTO Konsument.

Poddindex är en teknisk räckviddsmätning som identifierar lyssnare genom unika spelare oavsett vilken kanal man väljer för att lyssna på sin podd och utan dubbelräkning. Valutan etablerades i slutet av 2017 och sedan dess kan vi tydligt se att ljudmediet växer.

Poddtoppen som är en del av ORVESTO Konsument mäter podcastlyssnandet av unika individer, där vi helt enkelt frågar folk om hur ofta de lyssnar på olika typer av podcasts.

Genom att som annonsör sätta sig in i det nya ljudmediet kan man hitta bra samarbeten med hög affinitet med sina målgrupper och placera sitt varumärke i en spännande kontext.

Digital konsumtion av ljud ökar

Vi ser fortsatt tydlig utveckling mot mer digital konsumtion av ljud med bland annat en ökad tillgänglighet för podcasts. Podcasts når en av fyra svenskar på veckobasis. De senaste fyra åren har lyssnandet på poddar ökat med 900 000 och användarna av YouTube med 750 000, enligt tidigare ORVESTO Konsument undersökning.

Målgruppen som lyssnar på poddar växer sig större och går högre upp i åldrarna och har en relativt jämn fördelning mellan kvinnor och män.

De som lyssnar på poddar veckovis säger att de regelbundet lyssnar på mellan 1-5 stycken podcasts (ca 70 %). 20 % av veckolyssnarna säger att de lyssnar regelbundet på fler än 6 stycken poddar.

Så, för att hjälpa de som arbetar med reklaminvesteringar, har vi tagit fram denna årsrapport som kombinerar data från Poddindex och Poddtoppen.

Olika genrer engagerar

Poddlyssnare konsumererar olika typer av innehåll till exempel intervjuer, samhälle/dokumentärer, kultur/underhållning, mat/dryck, resor, sport, mode/skönhet och så vidare. Kategorierna Intervjuer, Nyheter/Politik, Samhälle/Dokumentärer och Kultur/Underhållning engarerar ungefär lika mycket.

Mattias Björkman, Digital affärsutvecklingschef Bauer Media, reflekterar:


Podcastlyssningen växer kraftigt både i Sverige och globalt. Poddindex visar tydligt den bredd som finns bland svenska poddar och det är intressant att se hur innehållet utvecklas med publiken.
Vår podcasträckvidd ökade med över 40% under 2019 och vi är övertygade om att tillväxten kommer att fortsätta. Tillväxten drivs av innehållet och vi är otroligt stolta över att arbeta tillsammans med många av Sveriges bästa podcastkreatörer.


Topp 5 kommersiella poddar på Poddindex.se

Utifrån teknisk räckvidd var de största poddarna under 2019 följande:

  • Mellan himmel och jord
  • Framgångspodden
  • Alice & Bianca - Har du sagt A får du säga B
  • Filip & Fredrik podcast
  • Wahlgren & Wistam



Josephine Forssjö, Nordisk innehållsschef på Acast uttrycker sig så här rörande det gångna året:

2019 var ett fantastiskt år för Acast inte minst när det kommer vår räckvidd som ökade med 46% under förra året. Dessutom välkomnade vi flera nya stora shower till vår plattform såsom Spöktimmen samt JLC- Mellan himmel och jord och vi nådde vi över 10.000 shower globalt. 
En annan stor milstolpe var lanseringen av vår nya konsumentplattform Acast Open som erbjuder hosting, statistik och monitiseringsmöjligheter för alla podcasts, oavsett storlek. Framtiden ser ljus ut för podcastbranschen och vi ser fram emot att introducera ännu fler annonsörer, kreatörer och lyssnare till ljudets magiska värld.



Innehåll i rapporten:


  • Hur stor teknisk räckvidd har poddarna?
  • Hur kan reklamköpare använda sig av detta medie?
  • Vem är den generella podcastlyssnaren?
  • Vilka genrer engagerar mest?
  • Hur mycket lyssnar svenskarna på poddar?

 


Anslutna aktörer på Poddindex

Vi tackar samtliga anslutna aktörer på Poddindex, och Sveriges Annonsörer, som är med och driver denna satsning framåt. Alla distributionsplattformar för podcasts är välkomna att ansluta sig till Poddindex, mer information finns att läsa här.

Poddindex drivs i samarbete med:

  • Sveriges Radio
  • Acast
  • Bauer Media
  • Nordic Entertainment Group
  • Podspace

Ta del av rapporten här.