FAQ

Vanliga frågor och svar

Hur ansluter jag min podd till Poddindex?

För att ansluta en enskild podd behöver vi reda ut genom vilken distributionsplattform som podden sänds. Ett flertal distributionsplattformar är redan anslutna.

Är ni en distributionsplattform eller utgivare, läs om anslutning till Poddindex här

Hos vilka plattformar kan man få sin podd publicerad i Poddindex?

För tillfället Bauer Media / Podplay, Acast, Podspace och Sveriges Radio.

Min podd finns hos en certifierad plattform, men varför syns den inte i Poddindex?

Vissa distributionsplattformar som har genomgått certifiering för att publicera poddata på Poddindex.se har en medieräckviddsgräns i sin publicering vilket gör att mindre poddar inte publiceras på Poddindex.se per automatik. Kontakta den distributionsplattform du använder dig av för att reda ut detta.

Min podd finns hos Acast men varför syns den inte i Poddindex?

Det kan bero på att podden ligger på Acast Open (Starter, Influencer, Ace-paketen), det innebär att podden inte publiceras per automatik på Poddindex.se. De poddar som är anslutna till Acast Pro Service, och därmed har större access till analytics i Acast plattform, har genomgått certifiering för att publiceras på Poddindex.se.

Min podd finns i Poddindex men varför framgår inte vem som är utgivare i listan?

Utgivare/medier och produktionsbolag som ger ut podcasts genom någon av de redan anslutna distributionsplattformarna kan ansluta, som Publicist, och få sitt varumärke exponerat i listan. Är du utgivare av en podd iPoddindex, kontakta Kantar för att ansluta. 

  • Liten publicist med 1-9 podcasts i Poddindex; 6 575 SEK per kvartal.
  • Stor publicist med 10 eller fler podcasts i Poddindex; 9 995 SEK per kvartal.

Min podd finns i Poddindex men fel utgivare anges på poddens egna sida i Poddindex, hur ändras det?

Utgivare/medier som ger ut podcasts genom någon av de redan anslutna distributionsplattformarna behöver säkerställa att avsändare och copyright-informationen i sin RSS för podden är korrekt ifylld och uppdaterad. Ta kontakt med den distributionsplattform som podden hanteras genom.

Vad kostar det att ansluta till Poddindex?

Som distributionsplattform beror det på storlek, mätt i teknisk medieräckvidd med start på 21 825 SEK per kvartal. En liten aktör har under 100 000 i teknisk medieräckvidd/vecka, Mellanstor aktör har teknisk medieräckvidd 100 000-500 000 per vecka och Stor aktör ligger således över 500 000 per vecka.

Som enskild podd har vi i dagsläget inte erbjudande att ansluta sig, certifieringen som krävs för anslutning gäller den distributionsplattform man använder för sin podd.

Som utgivare/medie/produktionsbolag, som ger ut podcasts genom någon av de anslutna distributionsplattformarna, ansluter man som Publicist och får sitt varumärke exponerat mot en kostnad på antingen 5 500 SEK per kvartal eller 9 975 SEK per kvartal.

 

Hur kommer jag i kontakt med en ansluten distributionsplattform?

 

Vem kontaktas för frågor och anslutning?

För frågor gällande analys av trafiktal, hur du blir kund, drift, generellt och fakturafrågor: driftansvarig på Poddindex Maria Grip, Kantar Media Audit: Maria.Grip@Kantar.com

Poddindex ägs och drivs av Kantar Media Sweden AB.

Vilka format ska logotyper ha för exponering på Poddindex?

Vi önskar få tre logotyper med transparent bakgrund, gärna i svart text: 1920x1080 px, 365x40 px och 249x40 px.

Vad är Mediafacts?

Mediafacts är en plattform som ägs av Kantar Media i vilken Poddindex finns representerad sedan hösten 2022. All vidareutveckling av funktioner på Poddindex sker i Mediafacts. Domänen Poddindex.se kommer under 2023 att avvecklas.

 

Vilka ingår i Poddindex tekniska kommitté?

Mattias Björkman - Bauer Media, Ordförande
Gustaf Helleday - Acast
Lolo Tode Palm & Frida Kvarnström - Sveriges Radio
Edward Jewson - Podspace / Bowtie
Johan Dahlberg - Perfect Day Media
Peter Mackhé - Sveriges Annonsörer
Maria Grip - Kantar
Lars Björkman - Kantar

 

Vilka från branschen var med och startade upp projektet Poddindex?

Carl Wåreus, Peter Mackhé (Sveriges Annonsörer), Anna Johansson (Sveriges Radio), Per Sirén  (Sveriges Radio), Joakim Johansson (Sveriges Radio), Fredrik Hermansson (Acast), Niklas Berglöf (Viaplay Group/Nent/MTG), Mattias Björkman (Bauer Media), Erik Barraud (AdsWizz).