Om Poddindex

Poddindex är en teknisk mätning där vi filtrerar bort robottrafik och multipla nedladdningar på de poddar som är med på listan, för att få fram en räckvidd och antal lyssningar per podd varje vecka. Detta är ett led för att skapa en större transparens och få bort robottrafik som även kallas för Ad Fraud - det vill säga annonsbedrägerier - med den nya listan får vi fram siffror för Viewability i form av lyssningar. Alla poddar i Sverige är välkomna att ansluta sig till Poddindex

Hur vi mäter räckvidd och lyssningar på Poddindex

Räckvidd: Räckvidd baseras på antalet unika spelare och är en veckoräckvidd på alla poddar som är med på Poddindex. Till exempel en webbläsare, en app, eller annan enhet för uppspelning av ljud. Podcastkonsumtion sker på en mängd plattformar och metoden för att identifiera unikitet kan anpassas beroende på plattform. För detaljerad information om hur räckvidd mäts, läs regelverket under rubriken ”Measurement of Reach”.

Lyssningar: Lyssningar baseras på antalet starter över 60 sekunder och fullständiga nedladdningar och visar antal lyssningar per vecka. Värdet för lyssningar är högre än räckvidden pga. att samma unika spelare kan starta samma avsnitt flera gånger eller lyssna på flera avsnitt under en given period. För detaljerad information om hur starter och nedladdningar mäts, läs regelverket under rubriken ” Measurement of Listens”.

Poddindex är en granskad och validerad lista för alla poddar som är anslutna till listan, därmed har alla som arbetar inom branschen har en gemensam valuta med en räckvidd som man kan luta sig tillbaka på. Listan är säkerställd så att den är korrekt enligt de mätregler som vårt cerifieringsteam har tagit fram.

Certifieringsteamet för Poddindex
Johan Billgren - Acast
Mattias Björkman - Bauer Media
Joakim Johansson - Sveriges Radio
NIklas Berglöf  - Nordic Entertainment Group
Peter Machhé - KIA-index, Sveriges Annonsörer, sammankallande

Certifieringsprocessen
- Man mailar till SvA om man vill bli certifierad, cerifiering av nya poddleverantörer görs två gånger per år. 
- Certifieringsteamet tar fram en kort guide om hur testet går till, vi utgår från mätstandard nedan.
- Testresultatet visar om man blir är godkänd eller inte, om inte får man justera och testa igen.
- Vi har tagit fram ett certifieringsscript som utför testet, det genomförs helt automatiserat.
- För att bli testad och godkänd till Poddindex betalar man vad det kostar i arbetstid. 

Syftet med Poddindex
Listan Poddindex skapar en trygghet för alla annonsörer och mediebyråer när de skall investera i det nya heta digitala mediet. Genom att ha en gemensam valuta där man har enats om hur man skall mäta räckvidden kan man enkelt jämföra alla poddar som är listade på samma villkor. Man kan planera sina medieköp då man ser hur många man når ut till. Därmed får man även reda på hur stort annonslagret är hos respektive podd.

SWEDISH PODCAST MEASUREMENT STANDARDS

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håll koll på vad som händer i den digitala världen genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. I och med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs gärna våra riktlinjer för hantering av personuppgifter.

{{ errors }}