Poddindex är en granskad och validerad mätvaluta för alla poddar som är anslutna till listorna, därmed har alla som arbetar inom branschen en gemensam valuta med en teknisk räckvidd som man kan luta sig tillbaka på. Listorna är säkerställda så att de är korrekta enligt de mätregler som Poddindex tekniska kommitté har tagit fram.
Poddindexlistorna består av data om podcasts utifrån teknisk mätning där robottrafik och multipla nedladdningar på de poddar som är med på listan filtreras bort. På så vis får man fram en räckvidd och antal lyssningar per podd varje vecka. Detta är ett led i att skapa en större transparens och exkludera robottrafik (Ad Fraud/annonsbedrägerier). Poddindex data uppvisar således siffror motsvarande "Viewability" i form av lyssningar.
Alla distributionsplattformar för podcasts i Sverige är välkomna att ansluta sig till Poddindex, det innebär att man som aktör ansöker om certifiering som Plattform. Se certifieringsprocess nedan.
Även de utgivare/medier som ger ut en podcast genom någon av de anslutna distributionsplattformarna kan ansluta, då som Publicist, och få sitt varumärke exponerat i listan.
De aktörer som är både distributionsplattform och utgivare ansluter som Plattform.
Räckvidd: Teknisk räckvidd baseras på antalet unika spelare och är en veckoräckvidd på alla poddar som är med på Poddindex. Till exempel en webbläsare, en app, eller annan enhet för uppspelning av ljud. Podcastkonsumtion sker på en mängd plattformar och metoden för att identifiera unikitet kan anpassas beroende på plattform.
Lyssningar: Lyssningar baseras på antalet starter över 60 sekunder och fullständiga nedladdningar och visar antal lyssningar per vecka. Värdet för lyssningar är högre än räckvidden pga. att samma unika spelare kan starta samma avsnitt flera gånger eller lyssna på flera avsnitt under en given period.
För detaljerad information om hur allt mäts, läs regelverket (på engelska).
Gäller de utgivare som har sina poddar hos en redan ansluten distributionsplattform.
Listan Poddindex skapar en trygghet för alla annonsörer och mediebyråer när de skall investera i detta digitala medie. Genom att ha en gemensam valuta där man har enats om hur man skall mäta räckvidden kan man enkelt jämföra alla poddar som är listade på samma villkor. En annonsköpare kan planera sina medieköp genom att få en uppskattning om hur många individer man kan nå ut till. Därmed får man även en uppskattning om annonslagret hos respektive podd.
Läs vårt avsnitt med vanliga frågor och svar här.
Poddindex tekniska kommitté arbetar gemensamt med att vidareutveckla och anpassa mätvalutan utifrån marknadens behov. Samtliga plattformsaktörer anslutna på Poddindex är representerade och har ett stort deltagande i arbetet. Poddindex tekniska kommitté möts ungefär en gång i månaden.
Mattias Björkman - Bauer Media, Ordförande
Chris Jelinski / Izabella Lönnqvist - Acast
Robin Calmegård - Nent
Anna Johansson - Sveriges Radio
Edward Jewson - Podspace / Bowtie
Karolina Roslund - Perfect Day Media
Peter Mackhé - Sveriges Annonsörer
Maria Grip - Kantar
Lars Björkman - Kantar
För frågor gällande analys av trafiktal, hur du blir kund, drift, generellt och fakturafrågor:
Maria Grip
maria.grip@kantar.com
+46 (0) 73 639 4410
För avtalsfrågor:
Lars Björkman
REGELVERKET: SWEDISH PODCAST MEASUREMENT STANDARDS
KANTAR SIFO AB
111 20 Stockholm
Poddindex förvärvades av Kantar från Sveriges Annonsörer i december 2019.